Sunday, January 30, 2011

Bila Sendiri tapi Tak Mencari

Anda single? Huh, normal tak bila tengok orang kata dia single but not available. Heck menipu gila ! Apa maksud kamu dengan not available? Status yang tidak pernah logik untuk digunakan. Menurut pengalaman, mereka yang pakai status ni sebenarnya untuk reject orang-orang yang mereka tak suka, benci dan meluat. Cuba kalau orang tu menepati ciri-ciri idaman? Amboi, cepat je kau kata available kan? Terus set date untuk dating, bergayut sampai panas telinga, jika satu hari tak charge telefon tak sah lalu malam tu jugak tukar status kat facebook In a Relationship. LAJU mcam unifi, lagi-lagi zaman sekarang ni, semua cepat, pantas dan mudah.
Saya selalu berpegang satu pepatah, easy come, easy go. Sesuatu benda yang kita dapat dengan mudah dan pantas, sukar untuk kita hargai untuk jangka masa yang panjang. Mungkin ada yang hargai tapi nisbah amat sikit. Susah dapat, susah lepas. Camtu la lebih kurang.

Kalau ada yang single tapi tak mencari salah ke? Asal single je terus nak sambar..gelojoh betul. Let them enjoy their single time. Mungkin ada sebab mereka masih sendiri. Contoh sebab luka lama masih terpalit dan tak bersedia lagi untuk commit.

Pengalaman tu guru terbaik. Single tapi tak mencari adalah bagi mereka yang sudah lali dengan drama percintaan..dah berapa ramai drama king atau drama queen yang ditemui sepanjang perjalanan. Semua jadikan mereka R & R sahaja.  Bila nak jumpa stesen terakhir? Oleh sebab itu mereka ni lebih gemar berkawan dan broaden the circle of friends. Memang tak mencari tapi dalam hati mesti ada terdetik akan jumpa dengan Mr/Miss Right. Tipu kalau cakap takde.  Bagi mereka ini adalah jalan terbaik untuk move on with life without any commitments ataupun bila dah dapat yang sesuai, mereka akan terus berkahwin tanpa perlu lalui fasa in a relationship. . Tak payah nak couple-couple ni. Enough. Ceh tetibe nak emo pahal. =_=' baik mengaku sekarang. FINE, boleh dikatakan saya pun nak macam tu. Status terus married je. Boleh?

Bila sendiri tapi tak mencari, it doesn't mean mereka sombong dan terus akan reject salam perkenalan. Bergantung pada tahap keikhlasan korang nak berkawan. Adakah anda Friends for something? "Saya ikhlas nak kawan dengan awak" Ayat klise' kan? Macam mana nak detect keikhlasan? Let God make the judgement. So tak perlu nak claim diri awak ikhlas seolah olah puji diri sendiri. Saya faham, ada segelintir yang betul-betul ikhlas nak berkawan tapi mungkin Si Sendiri ni dah immune dengan ayat Saya ikhlas. Udah-udah le tu ayat sama. Tak kira laki mahupun perempuan, akan terpacul jugak ayat Saya ikhlas tu. Cuba olah sikit creativity masing-masing. Bukan suruh jadi sweet talker, this is effort that i'm talking about. Usahalah jika ikhlas mahukan Si sendiri yang tidak mencari ni. Usaha tu ada macam-macam kan..mulut atau action? Action works better untuk Si Sendiri ni sebab words are too much to swallow. Enough la kata-kata pujangga. Dia akan teruja dengan action anda. ^_^


Si Sendiri tapi tak mencari mungkin sudah ada criteria yang menjadi kayu pengukur untuk berkawan disebabkan pengalaman silam yang selalu hujan ditenghari. Bukan memilih tapi berhati-hati. Faham la sikit dan jangan nampak anda terdesak  sebab dia cukup anti dengan si terdesak.Slowly dia akan menghilangkan diri jika anda nampak terdesak di matanya.

Oleh itu, macam saya katakan awal-awal tadi *curik quote dari twitter kot* Don't want you as R & R, i want to make u my destination. PENAT TAU BERHENTI BANYAK KALI. Bila nak sampainya? Minyak dah habis banyak, tol lagi. If you wanna play around, golongan ni bukan lah orangnya. Go seek for Single but not available people sebab mereka memang tengah mencari dan mahukan relationship. Malu tapi mahu kononlah kan. Janji kau hensem dan kaya. Okeh kalau dah cukup syarat, GO. * serious tulis guna emosi tanpa berfikir dengan waras*

Ini adalah entry syok sendiri dan ditulis atas dasar emosi plus pengalaman sikit-sikit. Mungkin entry saya kali ni  sesuai dicop like talk to the hand ? Tah ilmiah ke tak saya pun tak pasti. Nak bantai kritik silalah. I would love to hear from you guys.
tempat lain tak de ke? Kereta kereta kereta

28 comments:

Unknown said...

sgle la bes! hehhe

azrini azmi said...

couple is trouble..:p..boleh pakai ke ayat ni..

profwacko said...

haiz... memang susah betul nak approach orang yang kita suka nie. thanks.. entry nie sedikit sebanyak membantu orang memahami hal2 macam nie. mmg complicated betul. adoii

cute said...

hihi..couple bes!

mahirahkamal said...

single memang seronok..tapi at one point akan ada rasa lonely.
Begitu juga bila in a rship, biasalah semua orang nk disayangi tapi at one point mesti ada ujian.

betul la orang kata,
when u commit, you see the happy singles, when u are single, u see the happy couples. ^_^ biasalah tu

zEri sAfEerA said...

wah. entry kamu sume bez. sy suke n
sy pon nk status married trus. xnak lalui fasa in relationship. tehee :D

nur aisya humaira said...

huk2...
orang asyik tanye saye, da ade ke???
kadang2 nak tergelak, sebab jawapn sye kompem dieorg tak sangka...dieorg cakp,umr macm sye shud be da ade steady...wat can i do??Single is better..depend jugak pade org...Sebenarnya, ramai jugak kawn2 sye yg single tak jdi masalah pn...yg problemnye bile org sekeliling sering mengaitkan kite memilih...huhhh, tak tahu nk comment bile da di cop macam tu...even kte tak pernh nk state lelaki bagaimana kite nak..Yang penting Allah da tentukan jodoh kite, cepat @ lambat itu hak die...kan2??mahirah..:)
sekadar ape yg sye rase...waa,pecah rahsia..wakaka

Unknown said...

biasanya ramai yg kata single best, tp hakikatnya di ceruk hatinya nak jugak pasangan..dan byk kes yg kita dgr, dia kata dia taknak pikir psl cinta lagi dah lepas kecewa..tup tup esok2nya dah ada pasang baru..

boleh dikatakan, hati susah nk jangka..bila kita dah cuba sedaya upaya menidakkan status kapel, tp tiba2 hati dah berkenan kat seseorang..susah lagi nak tolak kedatangan orang tu dalam hidup kita..

ehemm..bila berbicara tentang cinta, jari ini akan taip otomatik..tu jadi pnjang lebar..ngehh..=p

Rezeki Artis, Halal Atau Haram?

Anonymous said...

As salam...wah cik Mahirah.Feeling2 arinie...

[=_=] : Sy no komen...
aisya : baru sy tau...wakakaka

Bagus sharing info nie...atleast dpt memahami sesuatu...

AzmanV2 said...

sape kata single itu best, single is better adalah bodoh.

ini kerana orang mcm tu melawan firah manusia yang dicipta berdua dan berpasangan. sedangkan haiwan perlukan pasanga, pokok pon disenyawakan, inikan kita manusia.

bodoh bermaksud tidak mengetahui, bukan tidak pandai. jadi jangan nak emo dengan comment saya. tq ^-^

jambancomel said...

betul,sy setuju single tak bermakna terus boleh datg suke2 kata nak bercinta,tak bermakna memberi peluang,kenkadang kisah lama menyebabkan kita jadi tak bersedia nak menerima orang lain ,at one point kita akan tanam satu idea,single is better for me ,nobody will hurt me ,but sometimes we need someone who love us too,but it depends on their "kejujuran" ,really like us or not..bagi saya,baik kenal dahulu ,sebab kita tak tahu hati budi orang en :),love comes after married.

Anonymous said...

demn, i love ur writing mahirah!
look very sincere, kih3
nk curik gak ahh quote rnr tu, hahaha

mahirahkamal said...

ok im so overwhelmed sbb ramai yang sudi comment. TQ SO MUCH

yup. tak kata nk single sampai mati. if you guys notice,kan ada ayat saya mention pasal terdetik dalam hati?Naluri hati masih nak berpasangan. :) tapi dgn cara yang halal kalau boleh. Enough of ikatan yang tidak sah.

Terpulang pada tafsiran masing-masing. =) soal hati mmg susah kan?
Tapi manusia ada akal. Kalau ikut hati mmg habis lah.

Umar Faruq said...

mahirah kamal.. i want u.

Mrs Nurul said...

yo mahirah !, urmm tak mengapa sendri kalau itu lebih selesa. buat apa ada kapel tapi selalu sakit jerr..allah tu maha kuasa, dia dah tentukan jodoh kita diakhir nnt..insyaAllah bertemu Mr right =)

blur88 said...

single and available... hahaha...

Jom baca dan komen post terbaru Blur Fakta Menarik Part 3

Eiza GreenAppleKu said...

Tq for drop komen. Selagi anda selesa single..keep going on sebab dah terlalu masak dengan drama king mahupun drama queen. Asyik drama jer..kita nak filemkan pula. Dik..jodoh ni kerja AllahSWT. Tunggu masa dan saatnya, dia akan hadir dlm hidupmu. Kot iya pun kita nak sgt kat seseorg tu, tapi Allah dah set..dia bukan milik anda..tu yg jadi byk masalah tu. When you meet 'the one' semuanya akan dipermudahkan..dengan keizinnanNYA.

GA dah melalui fasa mencari, tersalah pilih, berjumpa 'the one',bahagia bersamanya hinggalah saat berpisah 'dunia' dengannya.

What a wonderful life.

Eiza GreenAppleKu said...

Tq for drop komen. Selagi anda selesa single..keep going on sebab dah terlalu masak dengan drama king mahupun drama queen. Asyik drama jer..kita nak filemkan pula. Dik..jodoh ni kerja AllahSWT. Tunggu masa dan saatnya, dia akan hadir dlm hidupmu. Kot iya pun kita nak sgt kat seseorg tu, tapi Allah dah set..dia bukan milik anda..tu yg jadi byk masalah tu. When you meet 'the one' semuanya akan dipermudahkan..dengan keizinnanNYA.

GA dah melalui fasa mencari, tersalah pilih, berjumpa 'the one',bahagia bersamanya hinggalah saat berpisah 'dunia' dengannya.

What a wonderful life.

The Crow said...

Bile bace entri ni, buat sy terfikir. Besar kiasan kenapa org tua2 dulu yg mencarikan jodoh anak mereka. Mereka taknak membiarkan anak mereka melalui fasa cinta yg tiada kepastian.

Cuma cara pemikiran anak muda berubah dari zaman ke zaman. Cinta biarlah di cari sendiri. yg cantik asal single cepat2 perlu di grab. Yang janda pun ape kurangnye. haha..

A.I said...

wow!
single ker mahirah nih?
grrr.

honestly aku tak boleh hidop single.
nmpk mcm loser kan? tp thats the real. haha

profwacko said...

dilema dilema dilema ... arrrggHHh!!
time2 begini mmg ideal dengar lagu Cari Jodoh!! huhu

Unknown said...

@AISHA INANI
no offence..tp JT rasa pemikiran camtu lagi loser..

nobody said...

heh... keikhlasan ini macam capitalism ler juga, mana ada orang buat bisnes tak mau untung, mesti cakap mau tolonnnn.. tapi kalau pompuan tu berkudis pun ada yg still mau, then itu ikhlas ler kut atau pun mmg dah ketandusan.. other than that, its either physical, or body.. tak payah chong! :)

F@sh@ said...

saye setuju status single but not avaiable tu untuk reject orang yang benci or meluat...

Kumbang Jingga said...

bile single jeles tgnk org lain kapel dan kawin huhuhuhuhuh

Pakker said...

i totally agree with you

Qishz said...

kakak...i do agree.
easy come easy go right?
Allah dah tentukan siapa untuk kita dan adik pun masih muda diploma pun tak dapat lagi ni.huhu.
tapi adik suka berkawan.
insyallah perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan begitu sebaliknya :)

ABSOLUTE said...

single ke tak ke dua2 ade pro and cons, so you are meant for somebody, insyaAllah. :)